چشم انداز نمایندگی ال جی در کرج
چشم انداز نمایندگی ال جی در کرج

چشم انداز نمایندگی ال جی در کرج

فناوری دالبی شما را در عمق 68 میلیارد رنگ غرق می‌کند

bg_signature6

فناوری دالبی که امسال در تلویزیون‌های ال‌جی به نمایش گذاشته شد می‌تواند واقعیت را به خانه شما آورد.

دنیای تلویزیون هیچ‌وقت دست از سورپرایز کردن ما برنمی‌دارد. البته، منظور برنامه‌های تلویزیونی نیست. بلکه منظور خود تلویزیون است که هر ساله چند اصطلاح جدید به لیست فناوری‌های آن اضافه شده و به تناوب موجب هرچه بهتر شدن تجربه بصری ما می‌شود. طبق این رسم هرساله و ورود مفاهیم جدید، امسال نیز شاهد پیشرفت‌های شگرفی در این صنعت بودیم. پیشرفتی‌هایی که آنقدر متنوع شده‌اند که نمی‌توانید همه آنها را خوب بشناسید. ولی در این میان شاید بتوان دست روی چند مورد مهم گذاشت که کاملا سطح جدیدی از کیفی تصویر را تعریف کردند. اول فناوری OLED ال‌جی بود که اجازه می‌دهد پیکسل‌ها به تنهایی خاموش و روشن شوند. بعد فناوری HDR آمد که روح تازه‌ای به کیفیت تصویر بخشید و اکنون شاهد یک فناوری جدیدتر هستیم. فناوری به نام Dolby Vision که قرار است بسیار هیجان‌زده‌مان کند. اما خب این فناوری چیست؟ چه فرقی با HDR می‌کند؟ و چه تلویزیون‌هایی از آن پشتیبانی می‌کنند؟ 

 

GLpressconfCES-2464-2

Dolby Vision چیست؟

به زبان ساده فناوری Dolby Vision یک فرآیند کامل تولید تا مصرف است. از زمانی که محتوا با این فرمت تولید شده تا زمانی که روی تلویزیون شما پخش شود. از آنجا که این یک روش تولید به مصرف است، ابر داده‌ها در هر فریم توسط دالبی تنظیم شده و بعد وسایلی که قابلیت پخش این فرمت را دارند همانطوری که واقعا دالبی می‌خواهد آن به تصویر می‌کشند. به معنای ساده‌تر شما بهترین کیفیت تصویر ممکن را تجربه خواهید کرد. در حالی که فرمت HDR10 به تلویزیون HDR برای تفسیر ابرداده‌ها متکی است و تصویر را بر اساس آن پخش می‌کند.

img_signature_new2

تفاوت HDR10 و Dolby Vision

تفاوت اصلی بین HDR10 و Dolby Vision در توانایی نشان دادن عمق رنگ و روشنایی با توجه به  وسایل و محتوا مشخص می‌شود. تصاویر Dolby Vision تا عمق رنگ ۱۲ بیتی را نسبت به عمق رنگ ۱۰ بیتی HDR10 نشان می‌دهند. ولی خب ممکن است بپرسید این ۱۰ بیت و ۱۲ بیت چقدر فرق می‌کنند؟ عمق رنگ ۱۲ بیتی اجازه دسترسی به ۶۸ میلیارد رنگ را به شما می‌دهد درحالی که در ۱۰ بیتی یک میلیارد رنگ بیشتر پخش نمی‌شود. این یعنی رنگ‌های که در کیفیت تصویر Dolby Vision در تلویزیون‌ها بسیار فراتر از فرمت HDR10 است و تقریبا همان چیزیست که کارگردان قصد داشته شما ببینید.

روشنایی از دیگر عوامل است که در بحث HDR اهمیت دارد. بیشتر تلویزیون‌های پیشرفته Ultra HD حال حاضر باید تا میزان روشنایی هزار nits را پشتیبانی کنند. که البته تاکنون دیگر همه آنها این قابلیت را دارند. تلویزیون‌های جدید نیزبا استفاده ازفرمت HDR توانسته‌اند تا ۱۵۰۰ و ۲۰۰۰  نیت را پوشش بدهند. اما فرمت Dolby Vision توانایی به تصویر کشیدن تصویری با ۱۰ هزار نیت را داراست. بهترین تلویزیون‌های حال حاضر که متعلق به ال‌جی هستند می‌توانند تا ۴۰۰۰ نیت به نمایش بگذارند. این نشان از قدرت این فناوری و مناسب بودن آن برای محتواهای آینده است. همین باعث می‌شود استودیوها برای تولید محتواهای تصویری خود به این سمت بروند.

img_signature_new3

چه تلویزیون‌هایی این فناوری را پشتیبانی می‌کنند؟

در حال حاضر، فقط تلویزیون‌های شرکت ال‌جی از این فناوری پشتیبانی می‌کنند. مدل‌هایی مثل تلویزیون‌های B6, C6, E6 و G6 که علاوه بر دیگر فرمت‌های HDR ، دالبی را نیز به خوبی به تصویر می‌کشند. همچنین، ال‌جی در نمایشگاه CES 2017 سری جدید از این تلویزیون‌ها به اسم‌های B7, C7, E7 و G7 را به نمایش گذاشت که آنها نیز علاوه بر قابلیت‌های جدید کیفیت به نمایش درآمدن این فرمت‌ها را نیز افزایش داده‌اند و مدل پیشرفته و جدید W7 نیز که تنها ۲٫۵۷ میلیمتر ضخامت دارد و با آهنربا به دیوار مثل یک کاغذ دیواری نصب می‌‌شود هم می‌تواند از فرمت دالبی پشتیبانی کند.


منبع: ال جی بلاگ



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد